6/12/16

Ομιλία στη Βουλή του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, για τους προϋπολογισμούς του 2017


Η σημερινή συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού πραγματοποιείται εν μέσω της συνεχιζόμενης κρίσης της κυπριακής οικονομίας. Παρά τη σχετική βελτίωση των δεικτών της οικονομίας ακόμα δεν έχουν αρθεί οι μεγάλες κοινωνικές επιπτώσεις οι οποίες έχουν πλήξει ιδιαίτερα  τα μικρομεσαία στρώματα του λαού-μας. Μια κρίση η οποία ήταν αποτέλεσμα λανθασμένων πολιτικών αποφάσεων και χειρισμών τόσο από την προηγούμενη όσο και από τη σημερινή κυβέρνηση, πολιτικών σκοπιμοτήτων που προώθησαν εταίροι-μας στην Ε.Ε, αλλά και των χρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων που χαρακτηρίζουν την κυπριακή οικονομία.
Αναμφίβολα για αυτή την κατάσταση φέρει σημαντική ευθύνη και ο τραπεζικός τομέας, ο οποίος επί σειρά ετών λειτούργησε με ασυδοσία υπό την κάλυψη ή και την ανοχή των εποπτικών αρχών πολιτικών και διοικητικών.

Θα υπενθυμίσω ότι στις 20 και 27 Νοεμβρίου του 2008 από αυτό εδώ το βήμα, ως ΕΔΕΚ είχαμε προειδοποιήσει ότι η ανεξέλεγκτη λειτουργία-του και κύρια η μεγάλη μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό για σκοπούς αμφίβολων επενδύσεων και παραχώρησης επισφαλών δανείων σε ημέτερους, θα οδηγούσε την κυπριακή οικονομία σε κρίση.
Είχαμε καλέσει τότε τις εποπτικές αρχές να παρέμβουν για να περιορισθεί το φαινόμενο. Δυστυχώς όχι μόνο δεν υπήρξε καμία αντίδραση και επέμβαση, αλλά αντίθετα είχαμε υμνολόγιο προς τον τραπεζικό τομέα.  Αντιλαμβανόμαστε τους κινδύνους που υπήρχαν, δεν μπορούσαμε όμως να δικαιολογήσουμε την απραξία. Δεν γνωρίζαμε τότε τις υπόγειες διαδρομές του χρήματος δια μέσω της Focus και ενδεχομένως όχι μόνο. Σήμερα τις γνωρίζουμε. Ελπίζουμε ότι κάποτε θα διαλευκανθεί επιτέλους και αυτή η πτυχή, όπως και πτυχές που αφορούν την οικονομική κρίση,
  • Το μέγεθος του κουρέματος
  • Την προνομιακή ενημέρωση που είχαν κάποιοι και προχώρησαν στην ανάληψη των καταθέσεών-τους
  • Ποιοί και γιατί εισέρχονταν στα κτίρια διοίκησης  των τραπεζών την κλειστή περίοδο
  • Πως και γιατί παραχωρήθηκαν τα υποκαταστήματα των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα στη συγκεκριμένη τράπεζα
Ο Υπουργός Οικονομικών την περασμένη Παρασκευή κατά την ομιλία-του ενώπιον του σώματος, χαρακτήρισε ως σημαντικότερη εξέλιξη της χρονιάς που μας πέρασε την έξοδο από το Μνημόνιο και κυρίως ότι η Κύπρος έχει εξέλθει οικονομικά ισχυροποιημένη.
Έχουμε διαφορετική άποψη τόσο για την έξοδο όσο και για την ισχυροποίηση. Τον περασμένο Μάρτιο δεν είχαμε έξοδο από το Μνημόνιο. Απλά ολοκληρώσαμε την προσαρμογή ή καλύτερα την υποταγή στους μνημονιακούς όρους όπως τους επέβαλε η τρόικα με αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου και νομοθετικές ρυθμίσεις. Γι΄ αυτό και η εποπτεία από την τρόικα θα γίνεται όχι κάθε τρείς αλλά κάθε έξι μήνες.
Η έξοδος από το Μνημόνιο θα πραγματοποιηθεί όταν θα έχουν αποκατασταθεί πλήρως οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στο λαό και αποπληρωθούν τα χρέη τα οποία έχουν προκύψει.
Ισχυροποιημένη δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται μια οικονομία η οποία παρουσιάζει
  • Δημόσιο χρέος το οποίο ανέρχεται στο 108.3% του ΑΕΠ αλλά με αύξηση σε απόλυτους αριθμούς από 18.96 δις το 2016, σε 19.2 δις το 2017 και σε 19.4 δις το 2018
  • Ανεργία η οποία εξακολουθεί να διατηρείται σε διψήφια ποσοστά >16%,
στους νέους να ανέρχεται σε ποσοστό >28% και στους μακροχρόνιους άνεργους στο 5.7%. Φυσικά σε αυτούς τους αριθμούς δεν περιλαμβάνονται όσοι νέοι μετανάστευσαν ή παρέμειναν στο εξωτερικό μετά τις σπουδές-τους, καθώς και όσοι υποαπασχολούνται
  • Δημοσιονομικό έλλειμμα έστω και εάν αυτό περιορίζεται στο -0.6%
  • Ρυθμό υλοποίησης του αναπτυξιακού προϋπολογισμού που ανέρχεται μόλις στο 41%, ενώ το 2015 ήταν ακόμα πιο κάτω στο 34%
  • Τα κρατικά έσοδα να προέρχονται κατά κύριο λόγο από τη φορολογία που επιβάλλεται στους πολίτες και να αποτελούν σε ποσοστό το 83% και μόνο το 17% των εσόδων να προέρχεται από μη φορολογικές πηγές
Τέλος, μια οικονομία δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται ισχυροποιημένη όταν ο ρυθμός ανάπτυξής-της είναι μεν θετικός >2.5%, αλλά δεν προέρχεται από σταθερούς αναπτυξιακούς παράγοντες της α΄γενούς και β΄γενούς παραγωγής, αλλά από μη σταθερούς, όπως είναι ο τουρισμός και  η παραχώρηση διαβατηρίων, οι οποίοι εν πολλοίς εξαρτώνται από εξωγενείς και απρόβλεπτους παράγοντες. Είναι λογικό ότι σε μια ενδεχόμενη αλλαγή συνθηκών και καταστάσεων στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου να είναι ορατός ο κίνδυνος διάψευσης των προβλέψεων.
Στην κατά τα άλλα αναλυτική σε στοιχεία ομιλία-του ο Υπουργός Οικονομικών απέφυγε να δώσει με την ίδια λεπτομέρεια στοιχεία που αφορούν το Δημόσιο χρέος, την αναλογία των φορολογιών ως προς τα συνολικά έσοδα του κράτους, την αναλογία άμεσων/έμμεσων φόρων, την απόδοση του Τμήματος Φορολογίας, την πάταξη της φοροδιαφυγής
Η διατύπωση αυτών των απόψεων δεν αποσκοπεί στο μηδενισμό της όποιας θετικής προσπάθειας της κυβέρνησης στον τομέα της οικονομίας, αλλά στο να αποφευχθεί η επανάπαυση, στοιχείο ιδιαίτερα επικίνδυνο και για το οποίο στο παρελθόν καταβάλαμε κόστος.
Από την πλευρά της ΕΔΕΚ όπως έχουμε ήδη αποδείξει τόσο η νέα ηγεσία-της όσο και οι Βουλευτές-της με θετικές παρεμβάσεις προσπαθούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση τόσο της οικονομικής κατάστασης όσο και της παροχής υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας. Μια σειρά θεμάτων όπως της Άμυνας, της Παιδείας, της Υγείας, της οικονομίας μπορεί οι θέσεις-μας να επηρεάζονται από την σοσιαλιστική-μας ιδεολογία, όμως δεν ενέχουν το στοιχείο της στείρας αντιπολίτευσης, αλλά της δημιουργικής συνεισφοράς. Γιατί αυτό εξυπηρετεί τα συμφέροντα του λαού και της πατρίδας-μας.
Η σημερινή κατάσταση απαιτεί το σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης οικονομικής πολιτικής, τολμηρής με τη λήψη άμεσων και αποτελεσματικών μέτρων.
Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2017 ουσιαστικά καλείται να αντιμετωπίσει περαιτέρω τις σοβαρές επιπτώσεις που έχουν προκύψει ως αποτέλεσμα της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που έπληξε την πατρίδα-μας και σταδιακά να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ανάκαμψη.
Στην ουσία-του όμως είναι ακόμα ένας προϋπολογισμός λογιστικής διαχείρισης.
Είναι όμως αυτό που χρειάζεται σήμερα η πατρίδα-μας;
Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει η οικονομία να εξέλθει από τη  κρίση και να οδηγηθεί σε τροχιά σταθερής ανάπτυξης και μακροοικονομικής σταθερότητας;
Η από ετών προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση και επίτευξη
μακροοικονομικής σταθερότητας, φαίνεται από τα αποτελέσματα που
παρουσιάζονται ότι δεν έχει επιτευχθεί, ή τουλάχιστον όχι στον επιθυμητό βαθμό.
Συμφωνούμε με το γενικό πλαίσιο των στρατηγικών επιδιώξεων της κυβέρνησης. όπως αυτό τέθηκε από τον υπουργό Οικονομικών, καθώς και με όλους (πλην ενός αυτού που αφορά τις αποκρατικοποιήσεις)  τους επιμεριζόμενους στόχους. Όμως πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι δεν αρκούν οι προθέσεις και οι εξαγγελίες, δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώνουμε παλινωδίες και ενέργειες προς λανθασμένη κατεύθυνση.
Για την παρά πέρα ενίσχυση της προσπάθειας τα μέτρα τα οποία εξαγγείλει η κυβέρνηση για να είναι ανάλογα των προσδοκιών-μας θα πρέπει να εστιάζονται σε τρείς άξονες.
1.   Να μην είναι ανεπαρκή για το μέγεθος διόρθωσης της κρίσης και να στρέφονται προς την ορθή κατεύθυνση
2.   Να επιτυγχάνεται η υλοποίησή-τους στον απόλυτο ή σχεδόν στον απόλυτο βαθμό,  και
3.   Να επιφέρουν έστω και σταδιακά βελτίωση στα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα της κυπριακής οικονομίας, τα οποία πέραν των πολιτικών ευθυνών έχουν και αυτά σημαντικό μερίδιο τόσο στην πρόκληση της οικονομικής κρίσης όσο και στις συνεπακόλουθες επιπτώσεις από αυτή.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:
  1. Είναι αδιανόητο σε περίοδο μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, κρατικές υπηρεσίες να παρουσιάζουν απαράδεκτη γραφειοκρατική αγκύλωση, αποστερώντας από το κράτος σημαντικά έσοδα, επηρεάζοντας αρνητικά την ανάπτυξη. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί επενδυτές ήλθαν, είδαν και απήλθαν
  2. Η παραγωγικότητα της Δημόσιας Υπηρεσίας να εξακολουθεί να είναι χαμηλή, βρίσκεται στο 75% του μ.ο. των χωρών της ευροζώνης και λίγο πάνω από το 80% ως προς το σύνολο των χωρών της Ε.Ε. Η πολυδιαφημιζόμενη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας πόρω απέχει από αυτό που πραγματικά χρειάζεται. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι μετά από 3 σχεδόν χρόνια συζητήσεων και μελετών το σύνολο των νομοσχεδίων κρίθηκαν αντισυνταγματικά αποσύρθηκαν από τη Βουλή για να επανακατατεθούν. Εκτιμούμε ότι η εφαρμογή-της όχι μόνο δεν πρόκειται να μεταρρυθμίσει τη Δ.Υ. αλλά θα την απορρυθμίσει και θα την αποδομήσει.
Η αύξηση της παραγωγικότητας της Δημόσιας Υπηρεσίας μπορεί να βελτιωθεί με την προώθηση μετρήσιμων κριτηρίων καθορισμού-της, ώστε οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες να κατανέμονται ανάλογα. Η αύξηση της παραγωγικότητας θα μειώσει τις ανάγκες σε προσωπικό και  κατ΄ επέκταση και τις λειτουργικές δαπάνες
  1. Η φοροεισπρακτική ικανότητα του κράτους παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν, αλλά και τα μέτρα τα οποία η Βουλή ψήφισε και προτίθεται να ψηφίσει. Το κράτος οφείλει να δώσει κίνητρα για άμεση είσπραξη εκκρεμούντων  ανείσπρακτων φόρων. Δεν είναι νοητό σε περίοδο οικονομικής κρίσης και αδήριτης ανάγκης για αύξηση των εσόδων το Τμήμα Φορολογίας να αποστέλλει τα εκκαθαριστικά σημειώματα για φορολογίες πολιτών 5 χρόνια μετά την κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων ή ακόμα να μην έχουν διερευνηθεί οι περιπτώσεις όσων πριν ή κατά τη κλειστή περίοδο των τραπεζών μετάφεραν χρήματα στο εξωτερικό εάν αυτά ήσαν ή όχι φορολογημένα. Επιβάλλεται άμεσα να ολοκληρώσει τη φορολογική βάση τόσο για νομικά όσο και για φυσικά πρόσωπα. Να απαιτείται  η κατάθεση νομότυπων αποδεικτικών στοιχείων στις φορολογικές δηλώσεις, και τέλος να προχωρήσει η διασύνδεση του Τμήματος Φορολογίας  με τον Έφορο Εταιρειών για να γίνεται επιβεβαίωση όσων εταιρειών δεν έχουν υποβάλει φορολογικές δηλώσεις
  2. Οι μη παραγωγικές δαπάνες εξακολουθούν να απορροφούν περισσότερο από το 1/3 του προϋπολογισμού, ενώ εάν σε αυτές προστεθούν  και οι αποπληρωμές των δανείων τότε αυξάνονται ακόμα περισσότερο.
  3. Εξακολουθούν να απουσιάζουν από τον κυβερνητικό προγραμματισμό αναπτυξιακά έργα ανταποδοτικού χαρακτήρα, τα οποία θα ανατροφοδοτήσουν το κράτος με έσοδα, για να χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια στη χρηματοδότηση άλλων έργων.
  4. Διενεργούνται ή/και προγραμματίζονται δαπάνες για τη χρηματοδότηση έργων αμφίβολης χρησιμότητας. Επιβάλλεται η θέσπιση αυστηρής διαδικασίας για τον προϋπολογισμό της δαπάνης εκτέλεσης διαφόρων έργων.
  5. Επιβάλλεται η αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα για τη συγχρηματοδότηση έργων (π.χ. ανέγερση κτηρίων στέγασης κυβερνητικών υπηρεσιών). Το κράτος δαπανά ποσό περίπου 30 εκ. ευρώ το χρόνο για τη στέγαση κυβερνητικών υπηρεσιών
  6. Ο περιορισμός των δαπανών για την έρευνα και την καινοτομία ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης είναι αδιανόητος
Το τραπεζικό σύστημα μπορεί να έχει βελτιώσει την αποδοτικότητά-του, όμως δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί η αξιοπιστία-του. Οι πολίτες εξακολουθούν να μη το εμπιστεύονται, η διαδικασία δανειοδότησης είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συμβάλει στο βαθμό που θα έπρεπε στην ανάπτυξη.
Δεν έχει ακόμα πείσει ούτε για την ικανότητά-του, αλλά και ούτε για τη διάθεσή-του να διαχειριστεί τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια, παρά τα υπερβολικά προνόμια που του έχουν παραχωρηθεί σε βάρος των πολιτών.
Η κυβέρνηση μέχρι σήμερα προστάτεψε τους τραπεζίτες και όχι τους πολίτες. Είναι καιρός να προστατεύσει και τους πολίτες. Οι δύο προτάσεις της ΕΔΕΚ για την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου και των εγγυητών στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση. Ο ΠτΔ τις είχε υιοθετήσει για την ψήφιση του πλαισίου αφερεγγυότητας. Ελπίζουμε να ψηφισθούν σύντομα από τη Βουλή και ο Πρόεδρος να τιμήσει τη δέσμευσή-του.
Επιτρέψτε μου όμως να αναφερθώ και σε δύο θέματα τα οποία έθεσε ο υπουργός στην ομιλία-του.
Το πρώτο αφορά τον Συνεργατισμό και τον προβληματισμό-του να μετατραπεί σε ένα άλλο ημικρατικό οργανισμό. Εάν ο στόχος της κυβέρνησης δεν ήταν αυτός και ταυτόχρονα το βόλεμα ημετέρων με ψηλές απολαβές που φτάνουν σε μερικές περιπτώσεις τις 10 χιλ ευρώ το μήνα, τότε γιατί δεν μελέτησε άλλες εναλλακτικές επιλογές. Να στηρίξει το Συνεργατισμό ώστε να παραμείνει στους πολίτες και την ίδια στιγμή να προωθήσει και μια σημαντική δράση κοινωνικής στήριξης ευάλωτων συμπατριωτών-μας. Προς αυτή την κατεύθυνση στρεφόταν και η πρότασή-μας το 1.7 δις να δοθεί για αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων πρώτης κατοικίας ή/και μικρής επαγγελματικής στέγης. Τα δάνεια αυτά να δοθούν στον Οργανισμό Ανάπτυξης Γης ο οποίος να αναλάβει να τα διαχειρισθεί με την πρέπουσα κοινωνική ευαισθησία ώστε να προστατεύσει την πρώτη κατοικία και την μικρή επαγγελματική στέγη των συμπατριωτών-μας από την εκποίηση
Το δεύτερο αφορά την αποκρατικοποίηση της ΑΤΗΚ. Χαιρετίζουμε το γεγονός ότι η θέση της κυβέρνησης αναπροσαρμόζεται και έρχεται να συναντήσει την πρόταση της ΕΔΕΚ που είχε διατυπωθεί πριν από 20 χρόνια αλλά και που εξακολουθεί να παραμένει η μόνη ρεαλιστική. Να συνδυάσει την προοπτική έλευσης στρατηγικού συνεργάτη-επενδυτή ο οποίος να αναλάβει τη διεύθυνση του οργανισμού με τη διατήρηση του ιδιοκτησιακού ελέγχου από το κράτος. Και αυτό γιατί πέραν από τα ζητήματα ασφάλειας του κράτους και της Ε.Φ., η ΑΤΗΚ διαθέτει ένα σημαντικό στρατηγικό για την Κύπρο πλούτο που είναι τα καλώδια σύνδεσης της Μ. Ανατολής με την Ευρώπη. Την ίδια στιγμή πρέπει να επικρίνουμε την κυβέρνηση γιατί η καθυστερημένη όδευση προς αυτή την επιλογή μειώνει τα οικονομικά οφέλη του κράτους λόγω της μείωσης της ετήσιας κερδοφορίας του οργανισμού. Επιπρόσθετα είναι αδιανόητο το κράτος να απορροφά ποσά εκατομμυρίων από την ΑΤΗΚ αλλά κρατικές υπηρεσίες να αγοράζουν υπηρεσίες από ιδιωτικούς οργανισμούς.
Αναμφίβολα η όποια βελτίωση της οικονομίας με τη σταθεροποίηση της αξιοπιστίας του τραπεζικού τομέα, την εδραίωση της ανάπτυξης πάνω σε σταθερούς και όχι ευμετάβλητους τομείς, πρέπει να οδηγήσει στην ανακατανομή του εθνικού εισοδήματος προς όφελος των μικρομεσαίων οικονομικών στρωμάτων τα οποία κατέβαλαν και το μεγαλύτερο κόστος της οικονομικής κρίσης.
Παρενέργειες της κρίσης, όπως:
  • Αύξηση της ανεργίας
  • Μαζικές απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα
  • Αυξημένες φορολογίες (Φ.Π.Α., καύσιμα,)
  • Δραματική μείωση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα
  • Καταστρατήγηση των εργασιακών σχέσεων
  • Κούρεμα των καταθέσεων καθώς και η απορρόφηση των αξιογράφων
έχουν μεγεθύνει ακόμα περισσότερο το εισοδηματικό χάσμα.
Από την περίοδο του σκανδάλου του Χρηματιστηρίου και πολύ περισσότερο μετά το 2013 η Κοινωνική διαστρωμάτωση στην πατρίδα-μας έχει αλλοιωθεί. Η δραματική συρρίκνωση της άλλοτε εύρωστης μεσαίας τάξης οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε κοινωνία 2/3
Μέχρι στιγμής δεν έχουμε διαπιστώσει ουσιαστικά μέτρα άμβλυνσης του προβλήματος και σταδιακής σμίκρυνσης της οικονομικής ανισότητας ανάμεσα στα χαμηλά και τα ψηλά εισοδήματα.
Εκτιμούμε ότι η υιοθέτηση μιας σειράς από τα παρακάτω μέτρα θα έχει θετική συμβολή στην επίτευξη αυτού του σημαντικού κοινωνικού στόχου.
  • Υλοποίηση της μετεκλογικής δέσμευσης του Προέδρου της Δημοκρατίας για ρύθμιση του θέματος των κατόχων Αξιογράφων που εξαπατήθηκαν από τις τράπεζες
  • Μείωση από την 1.7.2017 του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης κατά 1-2%
  • Μείωση των μισθών των υψηλόμισθων κρατικών αξιωματούχων, ανεξάρτητων επιτρόπων, κ.α. και καθορισμός ανώτατου ορίου. Το ποσό που θα εξοικονομηθεί να διατεθεί για στοχευμένες κοινωνικές παροχές
  • Καθορισμός ανώτατου ποσού για τις συντάξεις κρατικών αξιωματούχων. Το ποσό που θα εξοικονομηθεί να ενισχύσει τους χαμηλοσυνταξιούχους.
  • Αύξηση του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα και τήρηση του ωραρίου εργασίας
  • Φορολόγηση του εφ΄ άπαξ άνω των 200 χιλ. ευρώ, σύμφωνα με τον περί φορολογίας εισοδήματος νόμο.
  • Άμεση ψήφιση στη Βουλή των προτάσεων της ΕΔΕΚ για τους εγγυητές και την αξία του ενυπόθηκου ακινήτου, όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ δεσμεύτηκαν κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το πλαίσιο αφερεγγυότητας.
  • Εγκατάσταση φωτοβολταικών πάρκων για τη παραχώρηση δωρεάν ηλεκτρικού ρεύματος στους μόνιμους κατοίκους των ορεινών ή/και ημιορεινών περιοχών
  • Άμεση έναρξη εφαρμογής του ΓεΣΥ στο πλαίσιο χρονοδιαγράμματος, αρχίζοντας από την πρωτοβάθμια περίθαλψη με δυνατότητα στον ασθενή για ελεύθερη επιλογή γιατρού και νοσηλευτηρίου.
Με αυτή την ευκαιρία θα ήθελα να συμφωνήσω και με την περικοπή της ομιλίας του Υπουργού Οικονομικών για το ΓεΣΥ. Στην ουσία αποτελεί πιστή διατύπωση της πρότασης της ΕΔΕΚ όπως την είχα καταθέσει (το 2003) κατά τη συζήτηση των προϋπολογισμών του 2004. Θέλω να χαιρετίσω το γεγονός ότι η κυβέρνηση και επίσημα πλέον εγκαταλείπει το πολυασφαλιστικό σύστημα που αναπόφευκτα θα οδηγούσε στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του κρατικού τομέα υγείας. Εύχομαι και ελπίζω ότι αυτή η βασική ιδέα θα εφαρμοσθεί χωρίς παρεκκλίσεις το ταχύτερο δυνατό.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι εάν ο βασικός-μας στόχος είναι με το ΓεΣΥ να προσφέρουμε υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους πολίτες και κύρια σε αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλο τρόπο, ο κρατικός τομέας πρέπει να καταστεί ο βασικός φορέας παροχής αυτών των υπηρεσιών.
Αυτό θα γίνει κατορθωτό με την
  • Πλήρη διοικητική, επιστημονική και οικονομική αυτονόμηση των κρατικών νοσηλευτηρίων
  • Αξιόπιστη και επαρκή επιστημονική στελέχωση
  • Ανάπτυξη τμημάτων και κλινικών ώστε να καλύπτουν ομοιόμορφα ολόκληρη της επικράτεια
  • Αναβάθμιση των Κέντρων Υγείας στην ύπαιθρο
  • Αγαστή και συμπληρωματική συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, για εξοικονόμηση πόρων, εκπόνηση και εφαρμογή ερευνητικών προγραμμάτων
Κύριε Πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
όλα όσα σήμερα συζητούμε, καταθέτοντας απόψεις, εισηγήσεις, προβληματισμούς, αλλά και την αγωνία-μας η οικονομία της πατρίδας-μας να βελτιωθεί σε σημείο που να προσφέρει ευημερία στο λαό-μας, μπορεί να αποδειχθούν «έπεα πτερόεντα», εάν η επιδιωκόμενη λύση στο κυπριακό δεν διασφαλίζει συγκεκριμένες παραμέτρους που να την καθιστούν δίκαιη, λειτουργική και βιώσιμη.
Οι κίνδυνοι που θα προκύψουν από μια κακή λύση ενδεχομένως να μην είναι διαχειρίσιμοι.
Η ΕΔΕΚ με τρόπο σαφή έχει θέσει ως βασικές προτεραιότητες για την επίτευξη της πιο πάνω λύσης
  • Τη λειτουργικότητα του κράτους που θα προκύψει μέσα από τη διακυβέρνηση
  •  Το σωστό πλαίσιο εφαρμογής της οικονομικής πτυχής
  • Την πλήρη αποχώρηση όλων των τουρκικών κατοχικών στρατευμάτων, και
  • Την κατάργηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων
Στην πρόσφατη συζήτηση για το κυπριακό θέσαμε με σαφήνεια τις προτάσεις-μας, τις απόψεις-μας για τα όσα ο ΠτΔ μέχρι στιγμής έχει ανακοινώσει ως συμφωνίες ή/και συγκλίσεις, καθώς και τις ανησυχίες-μας, αλλά και την πρόθεσή-μας να στηρίξουμε και να ενισχύσουμε τη διαπραγματευτική θέση και την επιχειρηματολογία του Προέδρου με εποικοδομητικές προτάσεις και παρεμβάσεις.
Την ίδια στιγμή διατυπώσαμε ξεκάθαρα τη θέση-μας ότι η ΔΔΟ με το περιεχόμενο που συζητείται κατ΄ απαίτηση της τουρκικής πλευράς, αποτελεί τη χειρότερη μορφή νομιμοποιημένης διχοτόμησης και στην ουσία υποβοηθά την Τουρκία στην υλοποίηση των στρατηγικών-της επιδιώξεων για πολιτικό και στρατιωτικό έλεγχο ολόκληρης της Κύπρου και σε δεύτερο χρόνο όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν στην προσάρτησή-της στην τουρκική επικράτεια.
Ο πολιτικός έλεγχος επιτυγχάνεται μέσα από
  • το γεωγραφικό διαχωρισμό του πληθυσμού στη βάση της εθνοτικής προέλευσης
  • τις εκχωρούμενες αρμοδιότητες στα συνιστώντα τμήματα, καθώς και με
  • την υιοθέτηση συστήματος διακυβέρνησης που θα οδηγεί συνεχώς σε αδιέξοδα, στην αδυναμία λήψης αποφάσεων και θα παραλύει τη λειτουργία του κράτους
Ο στρατιωτικός έλεγχος
  • με τη διατήρηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων, και
  • την παραμονή τουρκικών στρατευμάτων έστω και για μια μεταβατική περίοδο. Η παραμονή-τους από μόνη-της συνιστά μορφή εγγύησης ακόμα και εάν η συμφωνία εγγύησης δεν θα ανανεωθεί. Στην πρόκληση οποιασδήποτε έντασης ποιος είναι αυτός που θα υποχρεώσει την Τουρκία να τα αποσύρει;  Εάν μάλιστα η ένταση προκύψει κατά τη μεταβατική περίοδο ποιος εγγυάται ότι η συμφωνία θα υλοποιηθεί; Απλά θα μας μείνει η κατάργηση της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Όλοι γνωρίζουμε από την ενημέρωση του ΠτΔ τα όσα έλαβαν χώρα στην Ελβετία, την υπαναχώρηση του κου Ακκιντζί από τα συμφωνηθέντα και τη διακοπή των συνομιλιών.
Στις 23.11. ο ΠτΔ σε διάγγελμά-του προς το λαό ανέφερε:
«Όπως είναι σε όλους γνωστό, ήταν σαφής και απόλυτα ξεκάθαρη η συμφωνία που επετεύχθη στις 26 Οκτωβρίου, προκειμένου να πραγματοποιηθεί με προοπτικές επιτυχίας η συνάντηση στο Mont Pelerin, η οποία προέβλεπε πως:
  1. Οι διαπραγματεύσεις θα επικεντρώνονταν κατά κύριο λόγο στο εδαφικό, και
  2. Για να επιτευχθεί πρόοδος έπρεπε να συμφωνηθούν με ακρίβεια τα κριτήρια τα οποία θα αποτυπώνονταν σε χάρτες, ενώ ταυτόχρονα και εφ΄ όσον επιτυγχανόταν τούτο, θα οριζόταν ημερομηνία για σύνοδο πολυμερούς διάσκεψης.»
Η ενημέρωση αυτή επαναλήφθηκε και την επομένη στο Ε.Σ. στο οποίο έγινε αποδεκτή η πρόταση της ΕΔΕΚ να συνέλθει ξανά τις επόμενες μέρες και να καταβληθεί από όλους προσπάθεια για καθορισμό κοινής γραμμής διαχείρισης της κατάστασης.
Και ενώ όλοι αναμέναμε τη σύγκληση του Ε.Σ., ξαφνικά μεταξύ «τυρού και οίνου» ο ΠτΔ ανακοίνωσε την επιστροφή στις συνομιλίες κατ΄ αντίθεση των όσων είχαν συμφωνηθεί και με στροφή 180ο στις θέσεις-του και χωρίς οποιαδήποτε προηγούμενη συνεννόηση με την κυβέρνηση της Ελλάδας, η οποία δυστυχώς σήμερα λοιδορείται από κύκλους φίλα προσκείμενους προς τον Πρόεδρο για την ορθή και αξιοπρεπή στάση που τηρεί.
Όμως το χειρότερο είναι μέσα από τα όσα έχει συγκατατεθεί πέραν του ότι για μια ακόμα φορά αυτοαναιρείται, στην ουσία αυτοκαταργείται και ως ΠτΔ.
Πως είναι δυνατόν σε μια διάσκεψη (στην ουσία πενταμερή την οποία πάντοτε απόρριπτε) που θα συμμετέχουν κυβερνήσεις, ο ΠτΔ θα εκπροσωπεί την Ε/Κυπριακή κοινότητα και την Κυπριακή Δημοκρατία ο ΥΠΕΞ; Στην ουσία μετατρέπεται από εκλεγμένος Πρόεδρος κράτους σε Κοινοτάρχη
Την πρόσκληση για τη συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Διάσκεψη ποιος θα την απευθύνει και σε ποιόν θα απευθύνεται;
Κάτω από αυτά τα δεδομένα τί βοήθεια μπορούμε να προσφέρουμε στον Πρόεδρο; Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη διαπραγματευτική-του θέση, και για ποια ενότητα μιλούμε όταν αυτή κακοποιείται βάναυσα;
Για ακόμα μια φορά απευθύνουμε έκκληση στον ΠτΔ
  • Στο ζήτημα των εγγυήσεων να συμπορευθεί με τις ορθές θέσεις της Ελληνικής κυβέρνησης και να επιμείνει μέχρι τέλους στην πλήρη κατάργησή-τους
  • Τα τουρκικά στρατεύματα πρέπει να αποχωρήσουν πριν από την έναρξη εφαρμογή της οποιασδήποτε λύσης θα επικυρωθεί από το λαό
  • Το ίδιο πρέπει να ισχύσει και με την απόσυρση της κυκλοφορίας της τουρκικής λίρας
  • Δεν πρέπει να αποδεχθεί να λειτουργήσει μεταβατική περίοδο, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την κρατική υπόσταση της Κυπριακής Δημοκρατίας, πολύ δε περισσότερο εάν αυτή θα λειτουργήσει ως γέφυρα για τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων από την Κυπριακή Δημοκρατία στο νέο πολιτειακό μόρφωμα
  • Να μη συναινέσει στη σύγκληση Διάσκεψης εάν σε αυτή δεν θα συμμετέχει η Κυπριακή Δημοκρατία και τα 5 μόνιμα μέλη του Σ.Α. του ΟΗΕ και στην οποία η συζήτηση να επικεντρωθεί αποκλειστικά και μόνο στη διεθνή πτυχή του κυπριακού.
Ο ΠτΔ έχει την ευθύνη για το τι θα συμφωνήσει ως τελική συμφωνία και να τη θέσει ενώπιον του λαού για έγκριση. Εμείς όμως έχουμε την ευθύνη για την τελική απόφαση εάν θα την εγκρίνουμε ή να την απορρίψουμε.
Ως ΕΔΕΚ δεν πρόκειται να στηρίξουμε λύση η οποία θα
  • Στηρίζεται σε εθνοτικό διαχωρισμού του λαού
  • Παραβιάζει τα πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα των πολιτών
  • Περιλαμβάνει σοβαρές ή μόνιμες παρεκκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο
  • Διατηρεί τουρκικά στρατεύματα έστω και σε μεταβατική περίοδο
  • Επιτρέπει στην Τουρκία άμεσα ή έμμεσα να έχει παρεμβατικό ρόλο στη λειτουργία της Κυπριακής Δημοκρατίας
  • Θέτει υπό αμφισβήτηση την ύπαρξη και τη συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας
  • Εγκυμονεί κινδύνους για τη φυσική και εθνική επιβίωση του κυπριακού ελληνισμού.
Η ΕΔΕΚ δεν έχει καμιά διάθεση να ανεβάσει αναίτια τους τόνους της αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση ή με άλλες πολιτικές δυνάμεις, γιατί όπως πολλές φορές τονίσαμε δεν έχουμε πρόθεση να ανατινάζουμε γέφυρες επικοινωνίες. Μπορεί να μας χωρίζουν πολλά, μας ενώνουν όμως περισσότερα. Όμως θα πρέπει να τονίσουμε ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να επωμισθούμε ευθύνες που δεν μας ανήκουν και που ενδεχομένως θα επιχειρηθεί να μας μεταφερθούν για να δικαιολογήσουν κάποιοι τις δικές-τους ασυνέπειες.
Εάν προβαίνουμε σε κριτική, τεκμηριωμένη και καλόπιστη, δεν είναι για να αμφισβητήσουμε ή να μηδενίσουμε τα όσα θετικά έπραξε αυτή η κυβέρνηση, αλλά για να βοηθήσουμε να γίνει ακόμα καλύτερη. Να γίνει πιο παραγωγική και αποδοτική.
Η πατρίδα και ο λαός-μας είναι υπεράνω πολιτικών ή κομματικών σκοπιμοτήτων. Αυτό πράξαμε, αυτό πράττουμε και αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε έναντι οποιουδήποτε τιμήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.